امتیاز:
( 3 Ratings )

ویزا و اقامت امارات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 


اقامت امارات


در دبی و ساير کشورهای حوزه خليج فارس، بر خلاف ساير کشورهای دنيا ويزا توسط اداره مهاجرت و وزارت کار صادر می شود و نه توسط سفارتخانه های امارات در دنيا. نياز به ويزای دبی برای مليت های مختلف، تفاوت بسياری دارد و قوانين مربوط به آن بدون اطلاع قبلی تغيير می کنند. لذا قبل از سفر حتما اطلاعات لازم را کسب نماييد و نسبت به تهيه ويزا اقدام نماييد. تمامی مسافران به جز افراد ساکن کشورهای عضو شورای همکاری خليج (بحرين، کويت، قطر، عمان و عربستان سعودی) می بايست برای ورود به امارات ويزا تهيه نمايند.
برای صدور ويزا به هر علتی مثل تجارت، سياحت و غيره، شخص، شرکت و يا سازمانی در دبی می بايست ضمانت تقاضا کننده ويزا را به عهده بگيرد و بدين ترتيب عملا و قانونا مسئول مسافر شناخته می شوند و بايد مسافر را در تاريخ مقرر از کشور خارج کنند. اين مسئول در امارات به نام "کفيل" معروف است. لذا برای صدور ويزا يک کفيل لازم است که واجد شرايط کفالت باشد،کفيل در دو صورت می تواند برای مسافر ويزا درخواست نمايد. اول اينکه از نزديکان مسافر باشد که در اين صورت بايد فرم نسبيت از سفارت مربوطه دريافت کند و يا رابطه تجاری داشته باشد. در روش دوم بر اساس رابطه های کاری و تجاری، سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی می توانند برای مسافر خود درخواست ويزا نمايند. لازم به يادآوری است که ويزاهای توريستی و يا زيارتی توسط خطوط هوايی، هتل ها و يا آژانس های مسافرتی درخواست می شود (به همین علت آژانسهای مسافرتی از کلیه مسافرین دوبی ضمانت اخذ می نمایند)

انواع ويزای امارات


• ويزای موقت
•  ويزای دائم

ویزای موقت امارات 

1- ويزای ترانزيت: مدت ویزای ترانزیت 14 روز است و روز ورود و خروج محاسبه نمی شود. اين ويزا از طرف اداره مهاجرت دبی صادر می شود و ویزای ترانزیت قابل تمديد نمی باشد. اعتبار اين ويزا از تاريخ صدور، 14 روز می باشد و در صورت عدم استفاده در اين مدت از درجه اعتبار ساقط می شود.

2- ويزای توريستی: ویزای توریستی يک ماهه می باشد و امکان تجديد زمان آن وجود ندارد. اين ويزا به ايرانيان و شهروندان 33 کشور ذکر شده در قسمت ويزای زيارتی تعلق نمی گيرد.
 
3- ويزای زيارتی : ویزای زیارتی برای ایرانیان و اتباع سایر کشورها صادر می گردد. شهروندان کشورهايی که در جدول زير مشاهده می کنيد، می توانند ويزای خود (ويزای زيارتی) را بصورت رايگان در هنگام ورود به فرودگاه دبی دريافت نمايند،
 
آلمان     ايتاليا     ژاپن     کانادا     نيوزيلند
آمريکا     ايرلند     سان مارينو     کره جنوبی     واتيکان
آندورا     ايسلند     سوئد     لوکزامبورگ     هنگ کنگ
اسپانيا     برونئی     سوئيس     ليختن اشتاين     يونان
استراليا     بلژيک     سنگاپور     مالزی       
اطريش     پرتغال     فرانسه     موناکو       
انگلستان     دانمارک     فنلاند     نروژ       
 
  _از صدور ويزا برای زنان مجرد زير 30 سال معمولا جلوگيری می شود غیر از مواردی که شخص همراه پدر و یا همسر خود قصد سفر داشته باشند.
  _صدور ويزا برای افراد بالای 55 سال نيز بسيار مشکل می باشد.
  _در صورت عدم ترک کشور در تاريخ مقرر، در فرودگاه دبی يک جريمه 100 درهمی به ازاء هر روز تاخير از مسافر اخذ می شود.
  _در صورتی که قصد ورود به کشور امارات از طريق فرودگاه شهری غير از دبی (ابوظبی، شارجه و ..) را داريد، می بايست ويزای ورود به همان شهر را تقاضا نماييد .

كسانى كه مايلند در امارات عربى متحده مشغول به كار ، تجارت و تحصيل شوند مى بايست نسبت به دريافت اقامت قانونى از طريق  كار ،تاسيس وثبت شركت ،خريد ملك  و يا ويزاى دانشجوئى اقدام نمايند .
لازم به ذكر است كه طبق قوانين، اشتغال به كار با هر نوع ويزاى  توريستى ( 14 روزه ، يكماهه ، سه ماهه ) ممنوع بوده و در صورت اطلاع وزارت كار ( وزارت عمل وشئون اجتماعى ) و يا اداره مهاجرت ،  نه تنها كارفرما محكوم به حبس و برداخت جريمه خواهد شد بلكه خود شخص نيز علاوه بر تحمل حبس ، از امارات براى هميشه ديپورت (اخراج ) خواهد شد و نمى تواند مجددا به امارات برگردد.

از عمده دلايلي تمايل افراد به كسب اقامت اين كشور عبارتند از:
1- سطح بالاي درآمد، زندگي و امكانات رفاهي در حد استاندارد هاي اروپا و آمريكا
2- امنيت بالاي اين كشور و نزديك به صفر بودن جرم
3- آزادي اجتمايي و امنيت شغلي
4- امكانات بانكي با بهره هاي بسيار ناچيز و باز پرداخت بلند مدت
5- سطح بالاي تحصيلات و دسترسي به معتبرترين دانشگاه هاي دنيا
6- دسترسي آسان به كشورهاي ديگر

 

اقامت امارات از طریق ثبت شرکت


تجارت خاص:
تجار براى دريافت جواز كسب از طريق تجارت خاص بايد شركت وطنى داشته باشند. بدين منظور يك نفر موطن امارات متحده عربى بايد 51% در جواز كسب شريك باشد و در بعضى موارد شركاى وطنى اجازه كل فعاليت و تصميم‌گيرى را به تجار داده و نقش اساسى در فعاليتهاى شركت و واحدهاى تجارى ندارند.
براى ايجاد واحد تجارى يا شركت از طريق تجارت خاص تاجر بايد مبلغ 300،000 درهم گارانتى از طريق بانك ارائه دهد. اين نوع جواز براى فعاليتهايى نظير ايجاد واحد تجارى براى فروش پوشاك، كامپيوتر، الكترونيك و مواد غذايى و غيره مى‌باشد.


تجارت عامه:
تجارى كه علاقمند به ايجاد شركت تجارى براى واردات و صادرات كالا هستند مى‌توانند از جواز كسب (تجارت عامه) استفاده كنند. بدين منظور بايد 1،000،000درهم از طريق بانك به عنوان گارانتى ارائه دهند. اين افراد همچنين بايد براى ايجاد شركت، كفيل وطنى داشته باشند. جواز براى امور خدماتى: مشاورين و افرادى كه سرويس خدماتى نظير امور حسابدارى، مشاوره در كليه امور و هر گونه خدمات ديگر را مى‌توانند ارائه كنند، مى‌توانند از طريق دريافت جواز كسب براى امور خدمات استفاده كنند.
بدين منظور شخص مى‌تواند با ارائه گارانتى مبلغ 500،000 درهم موفق به دريافت جواز كسب شوند. قابل ذكر است كه براى دريافت اقامت امارات متحده عربى بدون داشتن كفيل وطنى، تجار مى‌توانند از طريق مناطق آزاد جبل على (ايجاد شركتهاى تجارى و خدماتى)، فرودگاه دبى و يا اينترنت سيتى (افراد علاقمند به ايجاد شركتهاى كامپيوترى و امور مرتبط) و يا مدیا سیتی (براى ايجاد ايستگاه‌هاى راديو، تلويزيون و كليه رسانه‌هاى گروهى) اقدام نمايند.
منطقه آزاد دبي – يکي از شش شيخ نشين امارات متحده عربي – شرايط را به گونه اي براي سرمايه گذاري و تحصيل راحت کرده است که بسياري از ايرانيان ترجيح دادند سرمايه هاي مادي و فکري خود را روانه این شهر کنند تا جايي که طبق آمار منابع خبري درحال حاضر يک چهارم جمعيت اين شهر را ايرانيان تشکيل مي دهند چنانچه 4،650 شرکت ايراني سرمايه گذار که 45 درصد از نرخ تشکيل سرمايه ثابت دبي است و نزديک به 9،000 دانشجوي ايراني در دبي نشان دهنده مهاجرت بي رويه ايرانيان به اين شهر است در دبي به ايرانی‌ها ويزاي كارگري نمی‌دهند و ايرانی‌ها صرفا مي توانند پس از ثبت شركت در دبي اقامت بگيرند براي ثبت شركت لازم است شما يك شريك تبعه امارات داشته باشيد كه البته اين شريك صوري است و شريك شما تنها مبلغي حدود 8 تا 12 هزار درهم در سال از شما بابت ثبت اسمش در اساسنامه شركت شما می‌گيرد و ديگر كاري به كار شما ندارد، در اساسنامه شركت شما حداقل بايد سرمايه 300،000 درهم را اعلام و آنرا در بانك سپرده بگذاريد كه البته افرادي هستند كه در قبال دريافت مبلغي از شما اين سپرده را براي شما در بانك می‌گذارند در مقابل هر 70،000 درهم سرمايه شركت يك نفر می‌تواند از طرف شركت به عنوان شريك شركت اقامت بگيرید اگر شما حداقل سپرده كه همان 300،000 درهم است را ثبت كنيد با توجه به آنكه 51% سهام شركت متعلق به شريك بومي شما است 147،000 درهم سهم شما است كه با آن 2 نفر مي توانند اقامت بگيرند اين اقامت‌ها 3 ساله و قابل تمديد است خانواده افراد سهيم در شركت شامل همسر، فرزندان و پدر و مادر نيز مي توانند اقامت بگيرند كه البته براي پدر و مادر 1 ساله و قابل تمديد است.


اخـذ اقـامت به عنوان شـريک تجاری يک شرکت:
شرکتی که شـما را به عنوان سـهامدار می پذيرد (‌شريک‌) ابتدا در دادگاه دبی يک وکالت نامه تام‌الاختيار از شما دريافت می‌نمايد تا شما ادعايی برای مالکيت سهام اين شرکت نداشته باشيد به هر حال چنانچه اين شرکت در آينده دچار هر نوع مشکلی گردد شما نيز دچار مشکلات متعددی خواهيد شد.
در اين روش شما می‌بايست هر 3 سال مبلغی را به مديرعامل شرکت پرداخت کنيد. البته معمولاً مديرعامل شرکت بخشی از هزينه‌های اجاره آب و برق و تلفن را به صورت نامحسوس از شما دريافت می‌کند.
کليه امور شما در اين روش توسط کفيل شما مديريت می‌شود. توجه داشته باشيد چنانچه بعداً بخواهيد تغيير اقامت دهيد بايد يک رضايت نامه از کفيل خود داشته باشيد .
شركت با 300.000 درهم سرمايه براي حداقل 2 نفر،40.000درهم جهت هزينه هاي ثبت شركت و 6.000درهم نيز جهت اخذ اقامت كه جمعا  46.000 درهم را شامل ميشود ثبت می گردد ، ضمنا هر نفر از شركا بايد مبلغ 10.000 درهم بعنوان ديپوزيت نزد بانك اماراتي قرار دهند كه اين مبلغ مربوط به اخذ اقامت بوده و در پايان مدت اقامت 3 ساله در صورت عدم تمايل به تمديد اقامت به فرد استرداد خواهد شد.


اخذ اقامت توسط ثبت يک شرکت:
در اين روش شما می‌توانيد به عنوان مديرعامل و سرمايه‌گذار، شرکتی را ثبت نموده و برای خود و خانواده ويزای اقامت اخذ نماييد. در صورتی که به روش حرفه‌ای و صحيح و با رعايت اصول حقوقی اين امر صورت نگيرد، هر سال هزينه‌های زيادی به شما تحميل خواهد شد. دارائی، شهرداری، جوازات و… مبالغی را ساليانه از شما دريافت می‌کنند،
كسانى كه اقدام به ثبت شرکت و سرمایه گذاری در امارات متحده عربی می نمایند، در صورت وجود شرايط لازم در اساسنامه شركت،  مى توانند براى خود واعضاى خانواده شان درخواست اقامت نمايند. (همسر و فرزندان ذكور تا سن 17 سال وفرزندان مونث ماداميكه ازدواج نكرده اند) اقامت به مدت سه سال اعتبار دارد و قابل تمديد مى باشد.
 معمولا ثبت شركتها در امارات عربى متحده با مسئوليت محدود رواج بيشترى دارد  و قابل ثبت در داخل دبى و يا شهرهاى ديگر و يا مناطق آزاد مى باشند.
متاسفانه در خصوص دریافت ويزاى اقامت و ثبت شركت براى ايرانيان در امارات متحده عربى ، محدوديتهایی وجود دارد ولی با این حال راهكارهاى مناسبى براى حل اين مشكل قابل پيشنهاد است.

براى ثبت شركت  بايد مراحل زير طى شود:
 1- اخذ موافقت مبدا از طريق دایره اقتصادى دبى و ساير مراجع مربوطه
2- تعيين اسم تجارى
3- تهيه وتنظيم اساسنامه شركت
4- اجاره مكان مناسب براى شركت (مغازه يا دفتر كار)
5- تامين سرمايه (راس المال شركت)
6-تعيين و تاييد محاسب قانونى شركت
7- پرداخت هزينه هاى دایره اقتصادى و دريافت لايسنس ( رخصه تجارى)

 

شركتها به دو نوع مى باشد:
الف: شركتها و مؤسسات تجارى ( تجارت خاص – تجارت عامه )
ب:شركتها و موسسات مدنى (حرفه اى – مهنیه)

هزینه ها شامل  10.000درهم ديپوزيت و 20.000 درهم هزينه هاي جانبي كه جمعا 30.000 درهم امارات ميباشد.

* به اين نکته توجه دشته باشيد کسانی که با هزينه پايين به شما پشنهاد اخذ اقامت می‌کنند، اغلب اقدام به تأسيس شرکتهای صوری و کوتاه مدت می‌کنند (6 ماهه) و شما را به عنوان کارمند و يا شريک اين شرکت وارد امارات می‌کنند.
تأسيس اين نوع شرکتها به علت کوتاه بودن مدت اجاره نامه و نداشتن محل قانونی خطرات خيلی زيادی را متوجه شما خواهد نمود زيرا شما نمی دانيد شريک چه کسانی خواهيد بود و اگر هم بدانيد از سلامت کامل آنها نمی توانيد آگاه شويد.


اقامت امارات از طریق خرید ملک مسکونی

با اين نوع اقامت اجازه کار در دبی را نخواهيد داشت
چنانچه تصميم به اخذ اقامت امارات داريد، احتمال بروز بعضی مشکلات وجود دارد، لذا به نکات زير توجه کنيد:
مجموعه‌های بدون مجوز اغلب در طول مدت اخذ اقامت (2 ماهه اول‌) به روش‌های مختلف،شما را شارژ می‌کنند. مدرک تحصيلی شما بايد به تأييد سفارت دبی در ايران برسد مدارک خود را کامل کنيد، زيرا چندين دفعه رفت و آمد هزينه‌های زيادی (‌بليط و هتل‌) را به شما تحميل خواهد نمود. اگر در صحت مدارک خود شک داريد با ويزای 2 ماهه وارد امارات شويد تا مجبور به بازگشت برای تکميل مدارک نشويد. اصل گذرنامه خود را به هيچ مجموعه‌ای تحويل ندهيد. مدارک قانونی مجموعه ای را که اقدام به اخذ اقامت برای شما می نمايند را جهت رؤيت بخواهيد.

اقامت امارات از طريق استخدام در يك موسسه يا شركت بعنوان كارمند


در اين روش از اقامت، متقاضي مي بايست ابتدا توسط يك موسسه يا شركتي در امارات دعوت به استخدام گردد و كارفرماي شما بايد حمايت مالي از شما را به عهده بگيرد. سپس براي ارائه مدارك به آن شركت و ثبت آن در سازمان وزارت كار كشور امارات اقدام نمايد. اين مدارك عبارتند از : مدرك نشان دهنده صلاحيت هاي علمي و شغلي شما كه به تاييد وزارت امور خارجه كشور رسيده باشد، و يك گواهي پزشكي پس از اخذ موافقت سازمان وزارت كار و سازمان مهاجرت كشور امارات، فرد متقاضي مي تواند برای اخذ ويزاي دو ماهه كاري اقدام نمايد. پس از ورود به كشور امارات متحده عربي با ويزاي دو ماهه كاري بايد از وزارت بهداشت اين كشور كارت بهداشت دريافت كنيد و آزمايشات پزشكي انجام دهيد. در نهايت جهت اخذ كارت كارمندي و ويزاي اقامت دو ساله (در قوانين سال 2011 اين مدت از سه سال به دو سال كاهش يافته است) خود در اداره مهاجرت اقدام نمايد. بدين معنا كه ويزاي اقامت كارمند هر دوسال يكبار با يكسري آزمايشات پزشكي و موافقت كارفرما قابل تمديد مي باشد.
در حال حاضر متقاضيان ويزاي اقامت كارمندي با پاسپورت ايراني، تنها با مدرك تحصيلي بالاي فوق ليسانس از اين امكان بهره مند مي شوند. لازم به ذكر است كه با داشتن وابستگان (همسر و فرزندان) روال كار طولاني است.


اقامت و ويزاى كار

در صورتى كه فرد متقاضى بالاى 21 سال بوده و تمايل به دريافت اقامت از طريق كار داشته باشد ، لازم است كه پس از يافتن كار مناسب از كارفرما بخواهد كه براى وى ويزاى كار تقاضا كند، صاحب كار مى تواند با در دست داشتن مدارك قانونى شركت خود  و عكس و مدارك تحصيلى وسوابق متقاضى ،  به وزارت كار مراجعه نموده و پس از اخذ موافقت های لازم ، درخواست ويزاى كار براى كارمند خود بنمايد. ويزاى اقامت كارى به مدت 2 سال اعتبار دارد و تحت شرايطى قابل تمديد مى باشد.
شايان ذكر است كه كليه مدارك تحصيلى و سوابق كار متقاضی مى بايست به زبان عربى ترجمه قانونى شده و به تائيد وزارت امورخارجه  كشور صادر كننده مدرك و سفارت امارات در آن كشور و سپس وزارت امور خارجه در امارات برسد در غير اينصورت قابل استفاده نخواهد بود.
البته در خصوص دریافت ويزاى اقامت براى  ايرانيان از طريق كار ، محدوديتهایی وجود دارد ولی با این حال برای افراد بالای 30 سال سن و یا داراى مدرك تحصيلى دانشگاهی راهكار مناسبى وجود دارد .

مدارک لازم جهت صدور ویزای تحصیلی و توریستی امارات:

1) اسکن عکس رنگی
2) اسکن صفحه اول پاسپورت

نکات مهم در رابطه با ویزای امارات:
اخذ ویزا تضمینی برای ورود به کشور نمی باشد، ویزا یکی از شرایط ورود بوده و مسئولین مرزی و یا پلیس به هر دلیلی می توانند مانع ورود شده و شما را دیپورت نماید.
مسئولیت کنترل گذرنامه بابت هرگونه ممنوعیت خارج ازکشور به عهده متقاضی است(حداقل اعتبار گذرنامه شش ماه از تاریخ خروج می باشد).
دخترخانم ها به محض ورود به 18سالگی به روز و آقایان به محض ورود به 18سالگی به سال ممنوع الخروج شده و جداگانه بایستی برای اخذ گذرنامه جدید با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.
نوع ویزا برای مسافرین بر طبق درخواست مسافر بوده ومدت اقامت این ویزا براساس درخواست مسافرمی باشد.در صورت توقف اضافی مسافر ضمن پاسخگویی به مقامات مربوطه ، جرایم متعلقه را نیز بایستی پرداخت نماید.
آدرس و تلفن محل سکونت،کار وشغل مسافرجهت تکمیل فرم سفارت ضروری بوده و هرگونه عواقب ناشی از مغایرت و نقص مدارک بعهده متقاضی می باشد.
ارائه ضامن معتبر بر حسب مورد نیاز که احتیاج به معرفی ضامن و یا ارائه ضمانتنامه معتبر دارد از سوی مسافر الزامی بوده و در صورت درخواست سفارتخانه مربوطه جهت انجام مصاحبه با مسافر به خاطر صدور ویزا ، مسافر باید در کنسولگری سفارتخانه ذیربط حضور یافته و در مصاحبه شرکت نماید و عدم حضور مسافر در وقت تعیین شده منجر به عدم دریافت روادید می گردد.
در مدت زمان آماده شدن خدمات (ویزا، بلیط وهتل) چنانچه شرایط کشور یا شرکت میزبان تغییر نماید مسافر بایستی آنرا پذیرفته و کلیه مدارک و هزینه های مازاد را پرداخت نماید.
چنانچه متقاضی درخواست ویزای چندین کشور را بصورت همزمان داشته باشد ، چون هر یک از ویزاهای درخواست شده بصورت مستقل از هم اقدام می گردد و درصورتیکه هر کدام از ویزاها به هردلیل صادر نگردد مسافر ملزم به پرداخت کلیه هزینه های ویزاهای انجام شده دیگر بصورت مستقل می باشد.
مسافر و همراهان مسافر ضمن رعایت کلیه مقررات کشور میزبان طبق قرارداد در صورت داشتن وسایل و داروهای غیرمجاز و ارتکاب هرگونه تخلف، براساس قوانین کشور مورد بحث با آنان رفتار گردیده و جریمه های پرداخت شده توسط کارگزار پس از ارائه مستندات می بایست توسط مسافر پرداخت شود در غیر این صورت دفتر حق پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی را خواهد داشت.
در بعضی مواقع در بدو ورود مسافر به فرودگاه کشور مقصد گذرنامه او توسط مقامات ذیربط اخذ و نگهداری و هنگام مراجعت در فرودگاه به مسافر مسترد می گردد.
در هنگام ترک کشور دقت نمایید که مهر ورود و خروج در گذر نامه زده شود .

 

 

 موسسه حقوقی و بین المللی سام نماینده هلدینگ اینوید

بزرگترین مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره حقوقی در ایران

 

**جهت مشاوره حضوری با کارشناسان ما با شماره  86087195 - 86087214 ازساعت 9 الی 18 در تماس باشید. **